Vi har alltid trodd det, for det var da grunnleggeren Per Anderson gjorde sin siste feltbrann og grunnla selskapet som mange svensker kjøpte sine varmepumper fra i dag. Ideen hans var enkel: Varme er for viktig til å forsømme. Derfor må alt produsert tåle det hardeste av påkjenninger - ingen skal noen gang være uten vann eller varme kjøpt fra Andersons fabrikk i Arvika.
Over tid vokste selskapet. Noen mente navnet Thermia føltes passende og slik var det. I 1923 ble navnet registrert hos det svenske patent- og registreringskontoret og et varemerke ble født - den rødblå logoen satt snart på pumper som ble levert lenger ut i landet og etter hvert også på eksport. Andersons ideer om kvalitet ble verdsatt mange steder.
Samtidig lever vi i tidevannet av oppfinnelser. Ingenting er så bra at det ikke kan bli bedre, og i fabrikken i Thermia spruter den ut nye patenter og produkter helt. Alle ideer er testet og Thermia tar etter hvert et klart lederskap i sin egen bransje: Varmepumper.
Alle har godt av denne utviklingen. Ikke minst de svenske huseierne, som får mer energi for mindre penger gjennom nye teknologiske nyvinninger. Og når Thermia lanserer i 1973, kanskje den smarteste ideen om dem alle: bergvarmepumpen - det er ikke bare grunneierne som er fornøyde. Klimaforskere begynner også å forstå at klimasmart oppvarming ikke er umulig.
Mer enn 120 år senere er de fleste ting de samme. Thermia ligger fremdeles i Arvika og produserer fremdeles varmepumper med Per Andersons ideer bak hver skrutrekker. Vi leverer klimasmart oppvarming og vann til mange tusen eiendommer hvert år, og selv om utviklingen selvfølgelig er fremskritt i mange henseender, er vi sikre på at det viktigste er som det alltid har vært: Kvalitet vinner i det lange løp.
Her finner du noen av de største milstolpene i Thermias historie.